zondag 14 juli 2013

In de kast


Alvorens je uit de kast kruipt, moet je er natuurlijk eerst in kruipen. Bij de meeste jongeren gebeurt dit blijkbaar al in de pubertijd. Jammer genoeg heb ik niet alleen een masker op gezet tegenover mijn omgeving, nee ik heb dit ook voor mijzelf gedaan. Tot een maand terug dacht ik nog wel dat ik 100 % hetero was.
Hoewel, dit is ook niet volledig waar. De laatste maanden was ik al vrij geïnteresseerd in holibiverhalen over “coming outs” en dergelijke. Vrienden hebben ooit snel door mijn internetgeschiedenis gebladerd (ja, blijkbaar kan zo iets) en hebben toen gemerkt dat ik sites opzocht over ervaringen van jongeren die uit de kast komen. Ik heb hen toen gezegd dat ik gewoon interesse had in dit thema en dat dat als hetero best kon. Ik had het gevoel dat ze me niet geloofden, hoewel ik mijn eigen leugen wel geloofde. Vanaf toen zijn de vermoedens binnen mijn vriendengroep begonnen en zijn ze zich luidop beginnen afvragen of ik nu homo, bi of hetero was. Ik ontkende dit nog steeds tegenover hen, en ik zal best geloofwaardig overgekomen zijn aangezien ik het zelf ook geloofde.

Hoe heb ik het dan aanvaard voor mijzelf? Lina en Steven (de internetgeschiedenisdoorzoekers) hebben me toen gevraagd of ik homo was. Aangezien ik dit woord nog steeds niet echt kan gebruiken omdat het zo “definitief” klinkt, zou ik op die vraag nooit positief hebben geantwoord. Zelf al had ik het op dat moment aanvaard. Ik heb die vraag nog van een paar andere vrienden die er lucht van hadden gekregen moeten aanhoren. En soms ook: “het is niet erg als ge homo zou zijn”.
Een derde meisje van onze vriendengroep, Hanne zit bij mij op kot. Ook het woord subtiel staat niet in haar woordenboek. Op een avond kregen we Melina op bezoek. Ze zit ook in onze groep dus ze had ook vermoedens. Zij hanteerde een andere aanpak en het was uiteindelijk de vraag “Voelt ge u 100% aangetrokken tot meisjes?” die mij deed nadenken. Die vraag was de eerste waar ik bewust op loog en dankzij die vraag ben ik het beginnen beseffen.


Iets erna ben ik in de kast gekropen. Nu wacht ik af wanneer, waar en hoe ik er zal uitkruipen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten